«Artesanía Gráfica 2.0» Entrevista al gerente de Compossar, Narcís Ortega, por parte de L’Indicador d’Economia

Ene 13, 2016

La edición de enero de L’Indicador d’Economia, primer periódico económico de la comarca de Tarragona, en publicación desde el año 2000, incluye un artículo sobre nuestra empresa a modo de entrevista a nuestro gerente Narcís Ortega. En ella se destacan los aspectos clave y matices que hacen de Compossar una empresa única en la provincia, capaz, no solo de sobrevivir a los tiempos más delicados de la crisis, sino también de crecer y diversificar sus objetivos.

A continuación os ofrecemos la entrevista íntegra.


Artesania gráfica 2.0

 

Compossar referma de la mà de la tecnologia la seva aposta per les solucions integrals dins del camp de les produccions gràfiques i publicitàries

DANI REVENGA / TARRAGONA

 

“El nostre punt fort és que oferim un ampli ventall de solucions als nostres clients, i que tot ho fem des d’aquí, garantint la qualitat, optimitzant costos i estalviant-los els maldecaps de tenir un proveïdor per a cada suport”. Així descriu Narcís Ortega, gerent de l’empresa tarragonina Compossar, el secret del seu èxit després de 32 anys d’història, que és al mateix temps la seva clau de futur en un sector molt competitiu i en contínua transformació en el que cal anar sempre un pas per endavant per sobreviure.

Narcis Ortega. Gerent de Compossar

Narcis Ortega. Gerent de Compossar

Nascuda l’any 1984 com a empresa de serveis a empreses editorials, agències de publicitat, impremtes i mitjans de comunicació, Compossar ha evolucionat dins del sector de les arts gràfiques fins a convertir-se en una empresa especialitzada en produccions de tota mena. “Els serveis gràfics que nosaltres oferíem van quedar obsolets quan a començaments dels 90 van aparèixer els primers ordinadors Macintosh. Amb aquest canvi tecnològic, els nostres clients es podien fer ells mateixos el que nosaltres els havíem ofert fins aquell moment”, explica Ortega, que recorda que “vam haver d’evolucionar fins el que som avui, una empresa de produccions gràfiques i publicitàries que plasma en tota mena de suports i instal·lacions les polítiques gràfiques dels nostres clients”.

“El nostre repte constant és tenir la capacitat de materialitzar amb els nostres propis mitjans allò que cada client necessita, en el suport, material, dimensió o quantitats que calgui en cada cas, però eliminant vicis d’empresa artesana, perquè els costos han de ser assequibles”, diu Narcís Ortega. La quadratura del cercle, com no pot ser d’altra manera, és la tecnologia. Per això, des dels seus orígens, Compossar ha tingut clar que ha de disposar de les màquines més avançades del mercat, un imperatiu que obliga a una inversió constant. L’empresa té en la seva versatilitat una de les seves principals virtuts. Amb maquinària que permet una llista llarguíssima de solucions en el camp de les produccions gràfiques i publicitàries: impressió en gran format, sobre materials de tota mena, tall i gravat amb làser, taller propi per fer realitat els muntatges més complexos…

Impressió sobre rígids

Impressió sobre rígids

Tot plegat permet que el client pugui centralitzar en un sol proveïdor la producció de qualsevol suport, des de la senyalització, retolacions en instal·lacions i vehicles, reclams publicitaris, estands, etc… “És molt important que els assessorem sobre exemples reals, perquè, conjuntament, arribem a decidir el que el client vol i necessita”, diu Ortega, que insisteix en que “tot ha de ser pagable, perquè deixar volar la imaginació és molt fàcil, però cal tenir molts clars els costos que es poden assumir, i la nostra obligació com a empresa és oferir productes que estiguin a l’abast de les possibilitats del mercat”. En aquest ventall d’opcions que Compossar ofereix als seus clients juga un paper decisiu el fet de comptar amb un taller propi que permet assumir la construcció d’estands o altres estructures. “Tenim professionals molt polivalents amb els que assumim feines on s’ha de saber de fusteria, de mecànica, d’electricitat… Si hem de muntar un estand hem d’estar preparats per resoldre temes de fusteria, d’il·luminació, instal·lar mobles, moquetes, projectors… La combinació de tot plegat ens fa més competitius de cara al client”, reflexiona Ortega.

Clients molt diversificats

La transformació del model de negoci al cap dels anys ha permès que s’anés transformant també la cartera de clients. Si originalment eren gairebé de manera exclusiva empreses del sector de les arts gràfiques, ara la gran majoria són empreses de sectors diversos, a les que proveeixen directament dels seus serveis. A Tarragona han treballat per a les principals organitzacions, com són empreses químiques com Repsol, Dow, Covestro, Terquimsa, Messer o altres, també pel Port de Tarragona, la URV, Port Aventura, un extens nombre d’hotels o una llarga llista de pimes. Ortega és conscient que “tenim un cert monopoli, perquè som l’única empresa que ho pot fer tot amb producció pròpia, tenim competidors en cadascuna de les opcions que oferim, però a la zona només nosaltres tenim un ventall tan ampli de serveis que produïm en els nostres tallers, i això ens dóna un avantatge competitiu molt important, perquè simplifica els processos, podem donar resposta immediata i abarateix costos”.

Dues de les últimes incorporacions a la seva llista de clients han permès que l’empresa recuperi pistonada després de la davallada patida amb la crisi econòmica. És el cas de Mercadona, per la que van començar a treballar el 2013 coincidint amb la seva expansió a Tarragona. Gràcies als encàrrecs inicials de la fabricació i instal·lació dels grans rètols lluminosos a la nostra demarcació, van convertir-se en subministradors de serveis de producció gràfica en l’expansió que la gran cadena de supermercats ha fet en els últims anys per tot Catalunya. Ortega reconeix que “aquestes grans empreses necessiten poder despreocupar-se d’aquests temes, si els prestes un bon servei, a un bon preu, i queden contents, tens moltes possibilitats de passar a ser com un departament extern per a ells, dins de la teva activitat”. El gerent de Compossar explica que “has de portar la mentalitat de solucions integrals fins a l’extrem, per això, per exemple, en el cas de totes les inauguracions de Mercadona de tot Catalunya, els hi fem la promoció amb vehicles publicitaris per les zones d’influència de cada tenda. Això comporta definir una ruta adequada de les poblacions on fer la promoció i gestionar amb tots els ajuntaments la gestió dels permisos corresponents, estalviant al client una complicada tasca. En el cas dels manteniments dels rètols, tenim la responsabilitat de les províncies de Tarragona i Lleida, en les que en una sola trucada de la central, nosaltres tenim resposta immediata de reparacions i manteniments necessaris”.

Un exemple similar és el de Hewlett Packard. Gràcies a assumir la retolació interior del centre d’investigació que l’empresa d’informàtica té a Sant Cugat, treballaran també per a centres del gegant nord-americà de tot Europa. L’impacte d’aquests dos nous grans clients sobre la facturació de Compossar ha estat molt important, contribuint a que el 2015 l’empresa hagi crescut un 30%, i planifiqui els propers anys pensant en creixements de dos dígits.

Un altre projecte que han consolidat amb molt bons resultats han estat les botigues de venda online, www.copasgrabadas.com i www.idecora.es  que, desprès de les autopromocions i posicionaments a la xarxa realitzats amb departament de màrqueting propi, han assolit unes importants vendes.